• DORPSINGANG-OUD.JPG
  • DorpstraatZwartewaala.jpg
  • Dsc06586.jpg
  • Dsc06587.jpg
  • Haven1kl.jpg
  • HOLLEMARESTRAAT.JPG
  • img_2585.jpg
  • MAASDIJK.JPG
  • Noordeinde Zwartewaala.jpg
  • RIMG0038.JPG
  • RIMG0042.JPG
  • Rotonde2kl.jpg
September 2019
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Nieuwsbrief project Theemswegtracé

november 2016

Deze nieuwsbrief informeert u over de stand van zaken rond het project Theemswegtracé. In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, omgelegd. Het nieuwe tracé, Theemswegtracé, wordt rond 2020 gerealiseerd en vormt een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg.

Van het Ministerie Infrastructuur en Milieu is het volgende bericht ontvangen:

Ontwerp Trace besluit

Financiering spoor naar haven is rond
ROTTERDAM. De financiering voor het omleggen van de Havenspoorlijn is rond. De goederentreinen rijden straks niet meer over de versleten Calandbrug, maar over de Rozenburgse sluis. Het nieuwe tracé verlost het dorp Rozenburg van geluidsoverlast, maar het komt dichter bij Zwartewaal. Daar is veel weerstand tegen de komst van het Theemswegtracé.
Het Havenbedrijf Rotterdam betaalt meer dan 100 miljoen euro uit eigen zak. Daarover heeft het deze week een akkoord bereikt, omdat het Rijk de komende jaren onvoldoende geld beschikbaar heeft voor deze voor het Havenbedrijf broodnodige spoorweg.
Voordat de aanleg van start gaat, moeten nog inspraakprocedures worden doorlopen. De milieueffectrapportage verschijnt naar verwachting deze zomer. Ook de aannemer is nog niet geselecteerd. Behalve dat de Calandbrug haar beste tijd heeft gehad, lopen de treinen op het steeds drukkere tracé van en naar de Maasvlakte met de nieuwe spoorweg brugopeningen mis. Aanleg van het nieuwe tracé kost 275 miljoen euro.

Havenbedrijf Rotterdam gaat Havenspoorlijn 4 km omleggen

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, over een lengte van ongeveer 4 km omleggen. Hierdoor gaat de spoorlijn niet meer over de Calandbrug, zodat scheepvaart en spoorverkeer elkaar vanaf 2020 niet langer in de weg zitten. Ook verdwijnt het veel geluidsoverlast veroorzakende spoor bij Rozenburg. Aanleg van het nieuwe tracé kost ongeveer € 275 miljoen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt ruim € 100 miljoen bij, de Europese Unie € 62 miljoen en het Havenbedrijf het resterende bedrag. Dat is een kleine € 100 miljoen. Het Havenbedrijf legt het nieuwe tracé aan en draagt de spoorlijn daarna over aan ProRail.

Het volgende bericht stond ook in de krant:

Extra onderzoek herrie, Klik hier

GELUIDTAFELS i.v.m. het verleggen van het traject van de Havenspoorlijn.
 
Een vertegenwoordiging van de Dorpsraad heeft inmiddels 3 x deelgenomen aan de Geluidtafels die de projectgroep Calandbrug gehouden heeft.

Hieronder staat een voorbeeld van een document om een zienswijze over de Calandspoorweg in te dienen. Klik hiervoor op de volgende Link : Klik hier.