• DORPSINGANG-OUD.JPG
  • DorpstraatZwartewaala.jpg
  • Dsc06586.jpg
  • Dsc06587.jpg
  • Haven1kl.jpg
  • HOLLEMARESTRAAT.JPG
  • img_2585.jpg
  • MAASDIJK.JPG
  • Noordeinde Zwartewaala.jpg
  • RIMG0038.JPG
  • RIMG0042.JPG
  • Rotonde2kl.jpg
April 2019
Z M D W D V Z
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

BEREKENING SPOORHERRIE WAARDELOOS.

Windmolens  en lawaaiige treinen in studie "vergeten".

Uit het AD van 12 maart

Berekeningen van het geluid dat een nieuwe spoorlijn langs de Theemsweg voor inwoners van Zwartewaal, Heenvliet en Geervliet veroorzaakt, kunnen naar de prullenbak. Vergeten  is lawaaiige 'oostbloktreinen' en het geluid van de windmolens in het onderzoek mee te nemen.

THEO TEITSMA

Dat werd gisteravond duidelijk tijdens een informatieavond in Zwartewaal. Daar vroegen inwoners vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat hoeveel extra geluid de verlegging van het spoor van de versleten Calandbrug naar een route over de Rozenburgsesluizen voor hen oplevert. Het spoor wordt zo'n 7 meter opgetild en komt dichter bij de dorpen te liggen.

Aanvankelijk zei Inge Willemsen van het ministerie dat er geen extra geluidsoverlast zou optreden. Maar geluidsspecialist Frank Wolkenfelt van het Havenbedrijf liet weten dat

modellen zijn gemaakt die uitwijzen dat er "wel meer geluid" zal zijn, 'maar binnen de wettelijke normen'. Alleen stond de delegatie met een mond vol tanden toen Geervlieter

Frank Zwartbout uit het eigen onderzoek van het ministerie en het Havenbedrijf citeerde dat het geluid van windmolens die achter de dorpen staan niet is gemeten. En het werd nog erger toen duidelijk werd dat ervan uitgegaan is dat er in 2020 voor 80 procent stille treinen over het spoor rijden. "Alleen kunnen we dat niet afdwingen." antwoordde

Willemsen op een vraag of ook lawaaiige "Oostbloktreinen" worden toegelaten. "We kunnen slechts hopen dat er dan stillere treinen rijden. Alleen zal het spoor dat onderdeel vormt van de Betuweroute niet afgesloten worden voor treinen die meer lawaai maken. Dat krijgen we niet voor elkaar."

'Belazerd'

Voor de 150 aanwezigen was dat aanleiding te concluderen dat ze "belazerd" werden met te rooskleurige berekeningen. Ze kregen daarop te horen dat er nog nader onderzoek komt naar het geluid dat de treinen veroorzaken. Bewoners wezen erop dat ze naast het windmolenlawaai en straks de treinen ook te maken hebben met herrie uit het Europoort-Botlekgebied en het verkeer op de Groene Kruisweg en N57. 

Willemsen .benadrukte dat het plan is voor het Theemswegtracé te kiezen, mits het geld hiervoor eind dit jaar op tafel ligt. Groot voordeel van deze route is dat goederentrei-

nen straks niet meer hoeven te wachten voor de Calandbrug die voor schepen geregeld omhoog moet. Over de nieuwe spoorlijn rijden in 2020 gemiddeld tien treinen per uur, maar dat aantal neemt later nog toe.